Csapágyak, szimmeringek, szinkrongyűrűk, csavarok, tömítőpaszta, sebességjeladók, kuplung, váltókulisszák és váltó bowdenek raktárról.
Fogaskerekek és egyéb váltóalkatrészek 1-2 napos határidővel.
Swift 1989-2003-ig 2WD 1.0-1.3-1.6 váltó robbantott rajz.pdf >>>
Suzuki személygépkocsik differenciálművében, sebességváltójában előforduló hibák:
- Olajfolyás.
- Rendellenes zaj.
- Nehezen vagy egyáltalán nem kapcsolható fokozatok.
Egy váltó számára legfontosabb, a megfelelő minőségű olaj használata. A kézi kapcsolású benzin üzemű Suzukik esetén ez szintetikus 75W90 vagy 85W90-es viszkozitású hajtómű olajat jelent. Cseréje a gyári ajánlás szerint 2010-ig gyártott modellek esetében 45.000 km-enként javasolt.
Ha olajfolyást tapasztalunk, azonnal célszerű megvizsgáltatni az autónkat. A probléma általában 1-2 szimmering cseréjével megoldódik.
Alacsony olajszinttel történő autózásnál viszonylag hamar tapasztalhatjuk, hogy a hajtómű magasabb részein lévő alkatrészek nem megfelelő kenése miatt főként 5.fokozatban enyhe búgó hang jelenik meg. Ez kezdetben csak a tűgörgős csapágyak károsodásával jár, később már a fogaskerekek is sérülhetnek. Ezek javítása már komolyabb költséggel járhat.
Előfordul, hogy minden fokozatban zajos a váltó, sőt alapjáraton is. Ilyen esetben feltételezhető, hogy a nyeles tengely első és hátsó csapágya ment tönkre.
Megjavíttassuk, bontottra, esetleg újra cseréltessük?
Amennyiben néhány csapágy és szimmering cseréjével javítható, akkor mindenképpen érdemes javítani. Amennyiben komolyabb sérülések vannak, fogaskerekek vagy tengely csere is szükséges, akkor célszerűbb egy jó állapotú használt váltót beszerezni. Ezek tipustól függően 35 és 70 ezer forint körül mozognak. Tájékoztatásul az újak, 500-700 ezer forint körül.
Nehezen kapcsolható fokozatok esetén az első dolog, győződjön meg, hogy a kuplung jól kiemel-e. Kuplung cserekor, ha bowdenes a mozgatás, célszerű a bowdent is cserélni, ugyanis tapasztalatunk szerint hasonló az élettartama mint a többi mozgó-kopó kuplung alkatrésznek. Ritkán számítani lehet a kiemelő villa hibájára is.(Ignis, WagonR, Liana) Ha itt minden rendben, akkor a mozgató kar és a váltó közötti rudazatot vagy bowdent kell ellenőrizni. Az 1989-2003-ig gyártott Swift esetében a rudazat perselyei kopnak ki, ami miatt nagy lesz a váltó kar holtjátéka és pontatlan lesz a kapcsolás. A WagonR és Ignis bowdenes megoldása is szorulhat vagy a bowden vég letörhet. Swift 2005-től, SX4, Splash esetében a váltókar kulisszájára lehet gyanakodni. Általánosságban elmondható, hogy kicsi az esélye a sebességváltó házon belüli olyan mechanikai hibának ami miatt akad a fokozatok kapcsolása.
Ritkábban előforduló probléma egyes fokozatokban a váltó "reccsenése". Ez nagy eséllyel a szinkrongyűrű kopása.
Szintén ritkább jelenség amikor "kidobja" a kapcsolt fokozatot. Ez a szinkronkapcsoló hibájára utalhat.