Suzuki xenon fényszóró

Suzuki gépkocsik időszakos szervizelése a gyár által ajánlott periódusok szerint.

Időszakos szervizeknél végrehajtandó műveletek és ezek normaideje.

Amire érdemes figyelnünk. Előforduló típusproblémák.

Időszakos karbantartás. (2010-ig gyártott modellek)

Az autóiparban, hasonlóan más területekhez mint például a repülőgépipar, évtizedekkel ezelőtt bevezették az időszakos karbantartást. Lényege:Nem várjuk meg hogy tönkremenjen, hanem lehetőleg előtte,idő-pénz költséget tervezve, elé megyünk a hibának. Példa:átlagos, rendeltetésszerű használat mellett egy Suzuki gépkocsi motorjának vezérműszíja 100 ezer km-t biztosan elbír. Persze minden alkatrésznek van biztonsági tartalékja. 120 ezer km-nél már megjelennek az anyagfáradás jelei, 150 ezer km-nél elszakad. Ahogy az lenni szokott, nem egy szervíz előtt, hanem egy sáros mellékúton, szakadó esőben éjszaka, egy kisértett kastély közelében. A hasonló problémák elkerülése végett célszerű élnünk a tervszerű megelőző karbantartás lehetőségével.

Jelenleg a gépjárműiparban a km és naptári alapú javítási ciklusok a legelterjedtebbek. Példa: 15 ezer km vagy 12 hónap után kell Olajcsere 15000 km-enként.ellenőrzést, karbantartást végrehajtani. Ami korábban jön el. A jövő a terhelésfüggő intervallumoké. Ha megint egy példánál maradunk, nem ugyanazt a terhelést kapja az az autó amelyik 90 km/h sebességgel jár az autópályán vagy amit cementtel megrakott utánfutó húzására használnak csak 1-es 2-es fokozatban. Az egyik motor 15 ezer km alatt 150 órát üzemel, a másik 450 órát. Erre jön az új módszer, ami szélsőséges esetben akár 6-7 ezer km után olajcserét, karbantartást kér.

A mai napig is sokan felesleges pénzkidobásnak tartják az időszakos felülvizsgálatot. - Főnök! Nem lehetne hogy beüssük a pecsétet? Lecserélem az olajat, osz jó napot! De lehet. Kivéve a pecsétet. Viszont ezután ne akarjon majd gyári garanciát és eladáskor se akarjon annyi pénzt kapni, mint amennyit a mellette álló kifogástalanul karbantartott autóért kap a tulajdonosa. Valamit valamiért.

0 km-es szervíz:

A gépkocsi üzembehelyezése előtti részletes átvizsgálás. Kiterjed a rendszerek működésének, olajszintek, lámpák ellenőrzésére, a fontos kötőelemek nyomatékra húzásának átvizsgálására, továbbá a karosszéria, fényezés sérülésmentességének ellenőrzésére. Ez a művelet ingyenes, bár néhány rafinált kereskedő üzembehelyezési díjként felszámolja a gépkocsi vásárlójának.

1000 km-es szervíz:

Célja hogy az első üzemszerű működés után felderítse az esetleges hibákat. Pl: olajfolyás, rendellenesen kopó féktárcsák...stb. Ez is ingyenes és bejegyzésre kerül a szervízkönybe.

15000 km-es vagy 12 hónapos szervíz:

Suzuki gépkocsik diagnosztikai ellenőrző műszere

Az összes benzin és diesel üzemű Suzuki gépkocsi 15 ezer km-es olajcsere és szervízperiódussal üzemel. Az általános ellenőrzéseken kívül lecserélésre kerül a motorolaj, olajszűrő, levegőszűrő továbbá javasolt az utastérszűrő. A kerekek leszerelése után eltávolításra kerülnek a fékdobok, így láthatóvá válnak a fék alkatrészei. Féktisztító folyadékkal eltávolítják a fékport és az esetleges szennyeződéseket, majd ellenőrzik a hidraulikus fékhengerek tömítettségét és a fékpofékat. Ezután beállítják a kéziféket. Csatlakoztatják a diagnosztikai ellenőrző készüléket mellyel kiolvashatók az eltárolt hibák. Igényesebb szervizekben lemossák az autót és kitisztítják a belső teret is. Ez a művelet kiváló alkalom a karosszéria felületének ellenőrzésére is.


Féktisztítás speciális folyadékkal

Dobfék elemeinek tisztítása 15000 km-enként













30000 km-es vagy 24 hónapos szervíz:

Megegyezik a 15000 km-es karbantartásban leírtakkal. Hozzájön a szelephézag ellenőrzés, kivéve a korongos hézagolású modernebb motorokat. Gyújtógyertya csere, kivéve a platina-iridium gyertyával szerelt modern motorokat.
Egyes esetekben ennyi km megtétele után már jelentkezhet a fékbetétnek olyan mértékű kopása, ami már cserére szorul. Célszerű gyári Suzuki fékbetéteket beszerelni, főleg garancia idő alatt. Szakemberek között is megoszlanak a vélemények a gyári fékbetétekkel kapcsolatban.
A Suzukinak jelenleg beszállító európai cég betétei pontosan fele annyi futásteljesítményt tudnak mint a korábbi Japán beszállítók termékei.
Egyet azonban senki nem vitat, a gyári betétek fékhatása nagyon jó.
Még egy fontos dolog. A legjobb minőségű fékbetét sem fog megfelelően ha kopott barázdás féktárcsához szereljük azt. A sípoló hangról nem is beszélve. Vagy szabályoztatni kell a féktárcsákat vagy cserélni. Jelenleg egy pár átlagos Suzuki féktárcsát 4500.-ft körül szabályoznak. A következő
képeken látható a felületek közötti különbség.

Gyári köszörült felületű féktárcsa Bemaródott, barázdás felületű féktárcsa
Új féktárcsa felülete A szabályzott felülete A használt felülete

45000 km-es vagy 36 hónapos szervíz:

Megegyezik a 15000 km-es felülvizsgálatban leírtakkal, valamint hozzájön a kézi sebességváltó olaj cseréje. Összkerékhajtással rendelkező gépkocsiknál a hajtáslánc egyéb elemeiben (differenciálmű, terepváltó) is szükséges az olajcsere. A leggyakrabban előforduló kézi váltók olaja a 75W90-es szintetikus hajtómű olaj. Spórolás vagy hozzá nem értés miatt egyesek 80W90-es ásványi alapú olajat használnak, melynek egyik fő hátránya hogy télen nagy hidegben sűrűbb mint a szintetikus. Emiatt mindaddig amíg a váltóban fel nem melegszik az olaj, a váltás nehézkes, esetenként recsegős.

60000 km-es vagy 48 hónapos szerviz:

Hagyományos gyujtógyertya Cu elektródával.

Megegyezik a 15000 km-es felülvizsgálatban leírtakkal. Hozzájön a szelephézag ellenőrzés, kivéve a korongos hézagolású modernebb motorokat. Gyujtógyertya csere, kivéve a platina-iridium gyertyával szerelt modern motorokat. Dieseleknél üzemanyagszűrő csere.
Átlagos vezetési stílusnál számíthatunk egy fékbetét cserére ennyi futásteljesítmény után.

75000 km-es vagy 60 hónapos szervíz:

Megegyezik a 15000 km-es felülvizsgálatban leírtakkal, valamint korábbi típusoknál szükségessé válik a benzinszűrő cseréje. Benzinüzemű Wagon R+, Ignis, Swift, SX4, tipusoknál elhagyták a hagyományos benzinszűrőt, mindössze a tankban lévő szivattyún van egy előszűrő, ami nem is cserélhető.

90000 km-es vagy 72 hónapos szervíz:

Megegyezik a 15000 km-es felülvizsgálatban leírtakkal, gyújtógyertya csere, kivéve a platina-iridium gyertyával szerelt modern motorokat. Szelephézag ellenőrzés, kivéve a korongos hézagolású modernebb motorokat, hozzájön a kézi sebességváltó olaj cseréje és a vezérműszíj cseréje. Ez utóbbi főként a 2002-ig gyártott 1.0-1.3-as Swift, WR+ típusokra vonatkozik. A fiatalabb M13, M15, M16 -os motorok már lánchajtásúak, melyekben a vezérmű karbantartást nem igényel.
A generátor-vízpumpa ékszíj, klíma kompresszor hajtószíj csere periódusa 90 ezer km. vagy 5év.

Vezérműszíjakról bővebben >>>

105000 km-es vagy 84 hónapos szervíz:

Iridium elektródás gyujtógyertya.

Megegyezik a 15000 km-es felülvizsgálatban leírtakkal. Hozzájön a szelephézag ellenőrzés a korongos hézagolású M-es motoroknál, az első gyújtógyertya csere a platina-iridium gyertyával szerelt modern Euro4-es motoroknál.









Az elfelejtett olajcsere és a nem megfelelő olaj hatásai.

Járatokat eltömítő olajsár.

Vastag koromlerakódás a szelephimbákon,

Folytatjuk...